282, 24776

Zelf uw woning verkopen: hoe begint u eraan?

Zelf uw woning verkopen

We zien het blijkbaar almaar minder zitten om onze woning zelf te verkopen, bleek uit een bevraging van immoplatform Zimmo. Liefst 53% schakelt een makelaar in. Wilt u uw woning toch zelf verkopen? Volg dan deze tips.

 

Hoe bepaalt u de verkoopprijs?

De bedoeling is natuurlijk dat u een aantrekkelijke richtprijs instelt die een zo breed mogelijke doelgroep aanspreekt. Daarbij rondt u uw gepubliceerde prijs het best af net onder een veelvoud van 25.000 euro. “Zeg dus niet 410.000 euro in uw advertentie online, maar 399.000 euro. Dan ziet ook iedereen uw woning die tot 400.000 euro zoekt”, zegt teamleider Louise Souvager bij immokantoor Dewaele DIY.

Maar daarmee weet u nog niet hoeveel u het best vraagt voor uw woning. “Voor investeerders is vooral de technische waarde van een gebouw belangrijk. Hoeveel een woning technisch waard is, kan u makkelijk laten bepalen. Emotionele kopers hechten ook belang aan andere zaken, zoals de nabijheid - of net niet - van een autosnelweg.”

 

Welke documenten hebt u nodig?

Om een woning te kunnen verkopen, hebt u enkele documenten nodig. Zo hebt u in het Vlaams en Brussels Hoofdstedelijk Gewest een energieprestatiecertificaat (EPC) nodig, als u een gebouw verkoopt. “Het EPC geeft onder meer het geschatte energieverbruik van uw woning weer en is in principe tien jaar geldig.”

Daarnaast moet u vooraf een stedenbouwkundig uittreksel aanvragen. “Dat document levert allerlei info voor de koper op. Is er een stedenbouwkundige vergunning uitgereikt? Is er een verkavelingsvergunning van toepassing? Is het gebouw ‘belast’ met een bouwovertreding? Rust er een voorkooprecht op? En wat is de recentste stedenbouwkundige bestemming? Als u de verkoopadvertentie plaatst, moet u het uittreksel nog niet bezitten, maar het moet wel in aanvraag zijn.”

En dan hebt u nog andere documenten nodig, zoals een asbestattest (in Vlaanderen), een keuringsrapport van de elektrische installatie, een bodemattest, een keuringsattest voor de stookolietank, een kadastraal uittreksel, en het postinterventiedossier (PID) als u werken hebt uitgevoerd.

 

Vergeet de foto’s en de verkooptekst niet

“Met de foto’s van uw woning maakt u de eerste indruk bij uw kopers. Op basis daarvan beslissen ze wel of niet door te klikken. Neem de foto’s dus met een fototoestel en niet zomaar met uw smartphone, of schakel een fotograaf in. Ruim eerst op, doe alle lichten aan en open de gordijnen, zodat de woning er goed uitziet. Brengt de ruimtes ook zo volledig mogelijk in beeld. En wees selectief in wat u toont.”

Daarnaast is de verkooptekst belangrijk. “Houd de titel kort en duidelijk. Licht vervolgens de troeven van de woning toe. Als u creatief bent, kan u er een echt persoonlijke verhaal van maken: waarom woonde u er graag, waarom verhuist u …? En som zeker de ruimtes per verdieping op.”

 

Alles klaar? Online dan maar!

Hebt u de nodige foto’s, documenten en verkooptekst? “Dan kan u uw advertentie online zetten, op immosites en sociale media. Laat tegelijk in uw omgeving ook offline weten dat uw woning te koop staat, voor maximale mond-tot-mondreclame.”

 

 

Lees ook:

Andere tips over beleggen en woonleningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.