79, 23947
Contact

Helft jongeren praat met vrienden over geldzaken

Helft jongeren praat met vrienden over geldzaken

Meer dan de helft van de Vlaamse jongeren tussen 18 en 24 jaar praat minstens maandelijks met vrienden over geld. Bij de oudere generaties is dat veel minder, blijkt uit een enquête die in opdracht van Argenta door het bureau Ipsos bij 2.000 mensen werd uitgevoerd.

Terwijl 54% van de jongeren van 18 tot 24 jaar minstens maandelijks met vrienden en kennissen over geldzaken praat en 29% dat zelfs wekelijks doet, is dat bij 24-plussers gemiddeld slechts 30% op maandbasis. Vooral bij de oudere generaties zien we het dalen: zo praat slechts 23% van de 45 tot 54-jarigen en een luttele 15% van de 55 tot 65-jarigen minstens maandelijks over geldzaken. Sterker nog: bijna de helft van de 55 tot 65-jarigen praat nooit met vrienden of kennissen over geld, dat in tegenstelling tot slechts 18% van de jongeren tussen 18 en 24 jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat er, naast de verschillen tussen de leeftijdscategorieën bovendien verschillen zijn tussen mannen en vrouwen: maar liefst 70% van de mannelijke respondenten praat minstens maandelijks over geldzaken met vrienden en kennissen, terwijl 60% van de vrouwelijke respondenten dit onderwerp maandelijks aansnijdt.

Opvallend is verder dat jongeren onder de 25 jaar voor geldzaken vooral te rade gaan bij hun eigen persoonlijk netwerk van vrienden, familie en kennissen. Vanaf 25 jaar en ouder begint de bank een significante rol te spelen. Dit komt omdat de productmix die de consument bezit in een bepaalde leeftijdscategorie (aandelen, beleggingen, etc.) vaak ingewikkelder wordt.

Op provinciaal niveau is er een verschil: in West-Vlaanderen (29%) trekt men in de eerste plaats sneller aan de mouw van de bank dan in Antwerpen (23%) of Oost-Vlaanderen (22%).

Zit een 25-plusser met een complexe financiële vraag voor zijn bank? Dan klopt hij het liefst fysiek op de deur van zijn bankkantoor (43%), in vergelijking met 24% van de 18 tot 24-jarigen. Zij verkiezen om vooral via de app (37%) contact met de bank te onderhouden. Toch blijft fysiek contact met de bank belangrijk: dit staat bij de 18 tot 24-jarigen op de tweede plaats als voorkeur van contactname.

Bovendien merken we een verschil in de verwachte reactiesnelheid: 19% van de jongeren verwacht binnen het uur antwoord, terwijl dit slechts 14% is bij 25-plussers. Conclusie: hoe jonger de klant, hoe sneller hij een antwoord wenst.

Argenta vroeg ook wat de jongeren van hun ideale bank verwachten. De ideale bank voor jongeren tussen 18 en 24 jaar is een bank met een gebruiksvriendelijke app (62%). Daarnaast zijn ook gratis advies (62%) en toegankelijkheid voor iedereen (61%) belangrijke eigenschappen. Voor 25-plussers zijn vooral tarieven (73%) en gratis advies (72%) de belangrijkste diensten van hun ideale bank. Op de derde plaats staat een persoonlijk aanspreekpunt (61%).

Bovendien wensen heel wat jongeren dat hun ideale bank authentiek, geloofwaardig en betrouwbaar is (50%), goede doelen steunt (28,5%) en zich inzet voor duurzame initiatieven (35%). Opvallend is dat meer mannen dan vrouwen aan dit laatste belang hechten: meer dan een vierde van de mannelijke respondenten wil dat hun ideale bank zich inzet voor duurzame initiatieven (26% t.o.v. 22%). Verder wensen meer mannen dan vrouwen dat hun bank lokaal en Belgisch is (37% t.o.v. 30%) en dat hun bank meer aanbiedt dan enkel bankzaken (zoals aankoop tickets openbaar vervoer, parkeertickets, etc.) (23% t.o.v. 18%).

 

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen