Hoe tevreden zijn klanten van Argenta over hun bank?
Argenta draait al jaren mee in de top van de rangschikking van de banken die van hun klanten de hoogste score voor hun dienstverlening krijgen. Ook in 2022 was dat niet anders. De instelling kan vooral bogen op een sterk kantorennet.
Spaargids, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 7 en 18 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Zij konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn. Bijna 31.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen.
In 2022 kreeg Argenta met een waardering van 7,6/10 de tweede beste score van alle banken. Alleen KBC haalde een hogere waardering met 7,9/10.
Opvallend is dat Argenta die 7,6 in zowat alle leeftijdscategorieën kreeg. Alleen bij de 35- tot 44-jarigen was dat niet het geval. Daar kwam de bank uit op 7,7.
Argenta heeft ook een schare sterke aanhangers. Van consumenten die slechts bij één bank klant zijn, kreeg de instelling zelfs een 8,5/10. Van zij die bij meerdere instellingen bankieren en dus beter kunnen vergelijken, viel dat terug naar 7,4.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet haalde Argenta net als KBC een topscore van 8,0/10. In de leeftijdsgroep van 25- tot 54-jaar steeg dat tot 8,2/10. In de groep van 18 tot 24 jaar was dit het laagst met een 7,9/10. Consumenten die slechts bij één bank klant waren, kenden de instelling zelfs een 8,8/10 toe. Wie bij meerdere banken langsliep, hield het op 7,9.
De expertise van het kantoorpersoneel kreeg van 83,4% van de klanten de beoordeling eerder goed of heel erg goed. De afstand tot het kantoor kon 82,5% van hen bekoren. 85,4% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie van hun bank positief. En tegenover de openingstijden stond 91,6% van de klanten neutraal of positief.
Digitaal
In het digitaal bankieren haalde Argenta met 7,6/10 de op een na beste score. KBC won hier met een quotering van 8,4/10. Bij klanten tot 45 jaar kreeg de bank een 7,4/10. Bij 65-plussers steeg dat tot 7,7/10. Consumenten die alleen bij Argenta bankierden, gaven hun instelling een 8,5/10. Wie bij meerdere banken actief was en dus meer vergelijkingsmogelijkheden had, temperde zijn score tot 7,4/10.
74,8,6% van de AXA-klanten vond het online aanbod van bank- en verzekeringsproducten volledig. Voor de niet-bancaire extraatjes stak slechts 48,1% de duim omhoog. De online veiligheid kreeg goede punten van 84,5% van de Argenta-klanten.
Beleggingsbank
Hoewel Argenta niet meteen als een beleggingsbank bekendstaat, kreeg ze toch een score van 7,1/10 voor deze activiteit. Bij 18- tot 24-jarigen haalde ze zelfs 7,6/10. Bij 65-plussers zakte dat tot 7,0/10.
Voor de research en marktinformatie die de bank over investeringsmogelijkheden gaf, kreeg ze van 70,7% een duim omhoog. Het aanbod werd door 70,1% positief onthaald. Het online platform kreeg daarentegen maar van 52,1% applaus.
Voor de kosten stond Argenta bij 71,7% van zijn klanten aan de goede kant. De klantendienst van de bank werd door 77,6% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, kreeg Argenta van zijn klanten een score van 7,2. De leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar gaf zelf een quotering van 7,6. Bij 65-plussers zakte dit tot 7,1.
Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2022
- Argenta verlaagt en verhoogt rente op termijnrekeningen
- Argenta verlaagde zijn rente op termijnrekeningen
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.