1003 gevallen van fraude met internetbankieren
Het aantal fraudegevallen met internetbankieren is de laatste maanden fors gestegen. Er werden in 2012 maar liefst 1003 fraudegevallen vastgesteld. In 2011 betrof het nog maar 94 fraudegevallen en in 2010 was er slechts één geval van fraude. Wel moet het sterk verhoogde cijfer in de juiste proportie gezien worden. In vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren gaat het om twee fraudegevallen per 1 miljoen sessies.
Vooral phishing is verantwoordelijk voor de stijging. Hierbij worden eerst e-mails gestuurd aan de klanten in naam van de bank, waarin hen gevraagd wordt enkele persoonlijke gegevens door te geven. Hierna volgt een telefonisch contact waarbij de klant de response code die op de kaartlezer verschijnt moet doorgeven. Hierdoor kan de fraudeur ongehinderd geld overschrijven naar zijn eigen rekening.
Naast phishing moet er ook opgepast worden voor malware. Hierbij nestelen kwaadaardige virussen zich in onbeveiligde computers van klanten.
De bankenfederatie Febelfin geeft enkele tips om veilig bankieren onder de aandacht te brengen. Een goede beveiliging van de computer, voldoende controles van de uittreksels, terughoudendheid bij het geven van persoonlijke informatie en een gezonde portie argwaan bij verdachte transacties kunnen helpen tegen internetfraude.
- Revolut stapt dan toch over op Belgische rekeningnummers
- Hoeveel cash bewaart u het best thuis, met een oorlog in de achtertuin?
- Hoe makkelijk spreekt u nog af bij de bank en hoe zit het daar met de expertise?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.