229, 24434
Contact

Hoe geslepen criminelen uw rekening leeghalen

Hoe geslepen criminelen uw rekening leeghalen

Criminelen worden steeds vindingrijker om geld van uw rekening te halen. Momenteel zijn zoekmachinefraude en kluisrekeningfraude volop in opmars. Wat moet u doen om die vallen te vermijden? En wat doet u het best als u er toch ingeluisd bent?

 

Google is uw vriend niet

Doet u het ook als u online wil bankieren? U tikt ‘online bankieren’ of ‘internetbankieren’ en de naam van uw bank bij Google in en u komt op de website waar u uw login en uw paswoord of geheime code ingeeft om uw financiële verrichtingen te kunnen uitvoeren.

Beantwoordde u bovenstaande vraag met ‘ja’, dan past u zich maar beter aan. Criminelen kennen de techniek ook. Ze zogen er dan maar voor dat ze een eigen nepwebsite ontwikkelen en laten u via een opzoeking via een zoekmachine zoals Google, Yahoo! Of Bing naar hun eigen onthaalpagina surfen, waar u hen uw paswoorden zomaar prijsgeeft.

Ga dus nooit via een zoekmachine naar uw pagina voor online bankieren, maar tik het internetadres zelf in of zet het bij uw favorieten.

Banken en het Centrum voor Cybersecurity België  trachten intussen zo snel mogelijk verwijzingen naar frauduleuze telefoonnummers of websites in de zoekmachines te laten weghalen. Maar vrij snel kan er natuurlijk een nieuw frauduleus telefoonnummer of een nieuwe dito website online staan. 

 

Een ‘veilige rekening’ is niet safe

Een andere techniek die in opmars is, is de zogenaamde kluisrekeningfraude. Die begint als u per mail, Whatssapp, sms of sociale media een bericht ontvangt dat u zich dringend moet in orde stellen bij uw bank. Daarbij wordt u via een link naar een valse website geleid, waar u gevraagd wordt om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals uw naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes. Daarna nemen zogenaamde medewerkers van uw bank contact met u op om geld te laten overschrijven van uw ‘beschadigde’ bankrekening naar een nieuwe veilige rekening, de zogenaamde kluisrekening. Doet u dat, dan is uw geld meteen weg. Via via wordt het immers snel doorgesluisd naar de rekening van de criminelen.

Een variant hierop is dat u een telefoontje krijgt van ‘uw bank’, met de melding dat iemand zich bij u thuis zal aanmelden om uw financiële zaken weer in orde te brengen of om uw bankkaart te vernieuwen.  Ook hier gaat het om iemand die mee in de slag zit.

 

Toch in de val gelopen?

Het dient gezegd: sommige vervalsingen zijn héél goed gemaakt. Het is dan ook geen schande dat u eens in de val trapt.

Op cijfers over heel 2022 is het nog even wachten, maar in de eerste helft van 2022 werden alvast 4.505 gevallen geregistreerd van zogenaamde phishing, waarbij criminelen u geheime bankinfo proberen te ontfutselen.  Het aantal van 8.396 uit 2021 zou dus wel eens overschreden kunnen worden.

Bent u toch beetgenomen? Onderneem in dat geval onmiddellijk stappen. Bel Card Stop op 078 170 170 om uw bankkaart te laten blokkeren en dien klacht in bij de politie.

Contacteer tevens meteen uw bank om uw bankapps te laten blokkeren. Sinds kort houden de banken trouwens 24/24u en 7/7 dagen een permanentie waar u online fraude kunt signaleren. Criminelen houden zich immers ook niet aan de kantoortijden.

Tip: Een overzicht van nieuwe en populaire online oplichtingspogingen vindt u hier.

 

Banken blijven investeren in veiligheid

Bij de oplichtingszaken die tot dusver aan het licht kwamen, was het steeds de benadeelde consument die zich op een of andere manier in de luren had laten leggen door een oplichter. De robuustheid van de banksystemen zelf stond niet ter discussie. Dat belet niet dat banken massaal blijven investeren in online veiligheid. Geen enkele instelling kan het zich permitteren dat haar goede naam door het slijk wordt gehaald.

Toch is het interessant te zien hoe de klanten de veiligheid van hun bank inschatten. In de grootschalige bevraging die Spaargids eind vorig jaar liet doen bij bijna 31.000 mensen vroegen we de consument of hij de online systemen van zijn bank al dan niet veilig vond.

Over het algemeen viel dat erg goed mee. Globaal was ruwweg zo’n 4% van de klanten negatief. KBC scoorde met 1,5% negatieve stemmen het best. Argenta deed het met 2,4% ook goed. Crelan (3,8%), Beobank (4,2%), AXA Bank (4,3%), Belfius (4,4%) en BNP Paribas Fortis (4,9%) zaten in de middenmoot. Deutsche Bank (6,2%) en ING (6,6%) kampten met een perceptieprobleem.

Het ging hier om subjectieve inschattingen van klanten en dus niet om testen door hackers. Bovendien geven sommigen wellicht om een andere reden hun bank een zwakkere score voor veiligheid. Toch houden die er maar beter rekening mee.

Tip: Hier vindt u de resultaten van de Bank Awards 2022

 

 

Lees ook:

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen