229, 26500
Contact

Wanneer komt de bankier in digitale tijden nog aan huis?

Wanneer komt de bankier in digitale tijden nog aan huis

Almaar minder kantoren, almaar meer bankieren via een app op de laptop of smartphone … De kans dat u uw bankier nog ontmoet, is er niet op vergroot. Zeker niet bij u thuis. Of kan dat toch nog? Wanneer maakt u aanspraak op zo’n huisbezoek? En hoe weet u zeker dat er geen oplichter aanbelt?

De bankier die bij u thuis langskomt, het lijkt iets uit een ver verleden. Maar KBC maakt er weer werk van. Met de Belmobiel, een elektrische auto of fiets, komt een medewerker van KBC bij u thuis langs als u niet mobiel genoeg bent om naar een bankkantoor te komen of als u moeite hebt om te bankieren met de digitale toepassingen van de bank.

Sinds de start van het project in maart 2023 kwam de Belmobiel zo al 5.575 keer thuis langs bij een klant. Van al die klanten deden er 3.250 eenmalig een beroep op de Belmobiel, en 2.325 meermaals.

Bieden de andere grootbanken die service ook?

Bij particuliere klanten komt BNP Paribas Fortis niet thuis. Bij bedrijfsleiders kan dat wel, maar dan voor advies, niet voor gewone bankverrichtingen of cashtransacties. Eventueel gaat de bank ook langs bij privatebankingklanten die zich niet kunnen verplaatsen. Klanten op afspraak op kantoor ontvangen geniet evenwel de voorkeur. De bank evalueert per klant en situatie wat voor de klant de beste oplossing is, en houdt naar eigen zeggen zeker rekening met (fysieke) beperkingen.

Belfius laat weten dat de bankier die aan huis komt geen deel uitmaakt van de strategie. Enkel in uiterste gevallen kan een bankier op vraag van de klant thuis langskomen. Verder focust de bank naar eigen zeggen op een sterke bereikbaarheid via alle kanalen. “Omdat de bank niemand wil achterlaten”, klinkt het. Zo zou Belfius bijvoorbeeld sterk geïnvesteerd hebben in de telefonische bereikbaarheid van de kantoren en het contactcenter. De kantoren hebben volgens Belfius ook ruimere openingstijden.

ING biedt evenmin thuisbankierdiensten voor het grote publiek, op enkele uitzonderingen na. Wanneer klanten moeilijk naar het bankkantoor kunnen komen, wegens beperkte tijd of mobiliteit, kunnen medewerkers van ING ook bij hen langsgaan voor een adviesgesprek. Het gaat dan wel vooral om personal en private bankers, die klanten begeleiden bij de opbouw en bescherming van hun vermogen. Ook voor ING blijven de kantoren een belangrijk contactpunt, naast het stijgend gebruik van digitale kanalen.

Maar er klinkt ook kritiek

De naar eigen zeggen bredere bereikbaarheidsstrategie van Belfius zou volledig aansluiten bij de behoeften van de klanten. Ook BNP Paribas Fortis zegt dat de bereikbaarheid van de bank perfect op de behoeften van de klanten aansluit, digitaal en met een versterkte geografische aanwezigheid (+964 kantoren, sinds de integratie met bpost bank).

Maar er klinkt ook kritiek. Laura Clays, woordvoerder bij Testaankoop: “Initiatieven als de Belmobiel zouden niet nodig zijn als banken zich aan hun maatschappelijke rol en verplichtingen hielden en genoeg kantoren openhielden, zodat mensen langs kunnen gaan. Dat zou ook niets extra mogen kosten. Volgens Financité, een organisatie die ijvert voor een financiële sector ten dienste van burgers en het milieu, bankiert 1,9 miljoen Belgen niet online. Geef die mensen échte kantoren met échte bankagenten.

En wat als er toch een bankier voor de deur staat?

Hoe bent u dan zeker dat het een échte bankier is? Almaar meer oplichters doen zich als medewerker van een bank voor. Eerst bellen ze hun (vaak ouder) slachtoffer op, daarna komen ze langs, zogezegd om een fraudezaak op te lossen. Ze nemen dan de bankkaarten in bewaring, terwijl ze de toegangscode proberen te bekomen. Weet dat een bank nooit op die manier zou handelen en niet op eigen initiatief op bezoek komt.

 

 

Lees ook:

Andere tips over spaarrekeningen en zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen