Argenta verwacht dit weekend weer online te bankieren
Argenta verwacht dat zijn klanten dit weekend weer via het internet en mobiel kunnen bankieren. Gisteren en vannacht heeft de bank alvast met 120 IT-experten gewerkt om de informaticaproblemen die er al de hele week zijn te verhelpen.
Vorige week voerde Argenta tussen donderdagavond en zondagavond een grondige update van zijn informaticasysteem door. Daarna kon even opnieuw online worden gebankierd, maar dinsdag draaide alles in de soep toen de klanten bij het begin van de nieuwe werkweek massaal inlogden en voor een overbelasting zorgden.
Oorzaak van de vertraging was het mechanisme dat zorgt voor de uitwisseling van gegevens tussen de twee datacentra van de bank. Die uitwisseling gebeurt permanent, maar vergde meer tijd per transactie dan normaal. Daardoor bleef er veel minder capaciteit over voor de normale werking van de bank zodat ze niet tegelijkertijd én het betalingsverkeer én de kantoren én internetbankieren én de mobiele app kon draaiende houden.
De permanente uitwisseling van gegevens tussen de twee datacenters is niettemin noodzakelijk. Indien er bijvoorbeeld een brand zou zijn in één datacenter moet er altijd een kopie van de gegevens in het andere datacenter zitten.
Argenta besloot daarom voorrang de geven aan de verwerking van het betalingsverkeer en de opstart van de kantoren. Andere kanalen zoals het internetbankieren en het mobiel bankieren worden slechts ter beschikking gesteld als de capaciteit dat toelaat.
Vorige nacht weden verschillende interventies gepland zoals de verlaging van de belasting op de databasesnelweg door het verbruik van een aantal applicaties te optimaliseren, de verbreding van deze datasnelweg en ten slotte de installatie van een verbeterde toepassing voor data-opslag.
Deze werken werden rond 5 u deze ochtend afgerond. Op dat ogenblik werd ook de mobiele app weer opgestart, al kan die eventueel weer worden afgeschakeld mocht dat nodig zijn.
Ook vandaag primeren veiligheid en nauwkeurigheid op de snelheid, zegt de bank. Om een tijdige opstart van de kantoren en het betalingsverkeer te verzekeren worden de andere kanalen (internetbankieren en de mobiele app) opgestart wanneer de capaciteit het toelaat.
Wie dringende overschrijvingen heeft, kan nog altijd in de kantoren terecht. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen ze ook per e-mail worden doorgegeven, al kwam hier de voorbije uren kritiek op van beveiligingsexperten. Argenta benadrukt echter dat het gaat om een weloverwogen en gecontroleerd proces waarbij het ervoor waakt om geen onnodige risico’s te nemen. Er worden verschillende stappen ondernomen waaronder een check van de identiteit van de klant, telefonisch contact indien nodig, controle van de transactie door een ervaren Argenta-controller en validatie van de transactie. Bij belangrijke bedragen werden deze controles nog verscherpt.
Argenta engageerde zich ook al om klanten die door de aanhoudende hinder aantoonbare schade geleden hebben hiervoor te vergoeden.
Lees ook:
- Argenta laat klanten enkele uren mobiel bankieren
- Argenta schakelt online bankieren weer af
- Heropstart online en mobiel bankieren Argenta draait in de soep
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.