Hoe tevreden waren klanten van Belfius in 2024 over hun bank?
Belfius zette dit jaar een stapje in de goede richting. De klanten van de staatsbank gaven haar in 2024 een score van 6,3/10. Vorig jaar diende ze nog tevreden te zijn met 6,1/10. Dat was toen ook de op een na laagste score van alle financiële instellingen die in een groot onderzoek van Spaargids en Guide d’Épargne grondig door hun klanten werden beoordeeld. Ze liet in de algemene rangschikking alleen BNP Paribas Fortis achter zich. Dit jaar haalde ze Deutsche Bank in.
Voor het tevredenheidsonderzoek tekenden Spaargids.be en Guide-épargne.be van 13 tot 20 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen op, alsook van die op een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant waren. 40.354 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen en dus makkelijker konden vergelijken.
Voor Belfius leverde dat, ondanks de vooruitgang, een vrij teleurstellend beeld op. De bank kreeg globaal van haar klanten slechts een score van 6,3/10. De waarderingen liepen uiteen van 6,0 in de leeftijdsgroep van 45 à 44 jaar tot 6,9 in de leeftijdscategorie 18 à 24 jaar. Opmerkelijk: klanten die alleen bij Belfius actief waren, gaven de bank een score van 6,5. Wie met meerdere banken bankierde en dus kon vergelijken, waren dit jaar strenger. Zij gaven slechts 6,2.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet haalde Belfius een score van 6,2. Vorig jaar was dat nog 6,0.
Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar kwam de bank uit op 6,9. De leeftijdsgroep van 45-54-jarigen beperkte zich dan weer tot een 5,9.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 66,1% van de klanten als goed of erg goed beoordeeld.
De afstand tot het kantoor kon 65,6% bekoren. 61,9% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. En tegenover de openingstijden stond 67,8% neutraal of positief.
Digitaal
Voor het digitaal bankieren, steeg de score tot 6,5.
De beste score van 6,9 haalde Belfius in de leeftijdsgroep tussen 18 en 24 jaar. De minst goede met 6,3 in de categorie 45-54-jaar.
69,5% van de klanten roemde het gebruiksgemak van de digitale kanalen van de bank, 61,0% vond het productenaanbod online volledig en 74,0% toonde zich tevreden met de online veiligheid.
Beleggingsbank
Als beleggingsbank steeg de score van Belfius het bijna voorbije jaar van 5,8 naar 6,1. De beoordelingen liepen uiteen van 6,8 in de groep van de 18-24-jarigen tot 5,8 bij de 45- à 54-jarigen.
Voor de research en marktinformatie steekt 50,5% de duim omhoog. Voor het online platform doet 54,5% dat. Voor de kosten staat Belfius echter maar voor 32,5% aan de goede kant.
De klantendienst ten slotte werd door 56,2% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, kreeg Belfius van zijn klanten maar een score van 5,2. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar hield het op 4,9, de 18- tot 24-jarigen gaven de bank een score van 6,2. Nederlandstaligen hadden 5,3 veil, Franstaligen 4,9.
Tip: Hier vindt u de resultaten van de Bank Awards van 2024
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.