Hoe tevreden zijn klanten van Belfius over hun bank?

Klanten van Belfius zijn relatief tevreden over de dienstverlening die ze krijgen in het kantorennetwerk van hun bank. Ook met de digitale mogelijkheden om te bankieren zit het snor. Op het vlak van beleggingen en sparen vinden ze dan weer dat het beter kan.
Spaargids, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 7 en 18 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn. Bijna 31.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij 1 bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen.
Voor Belfius leverde dat een verdeeld beeld op. Globaal kreeg de bank een score van 6,4/10 van haar klanten. Ze presteert daarmee even goed als bijvoorbeeld Beobank en Fintro.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet haalt Belfius een mooie score. Het kreeg er een quotering van 6,5 voor. Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar haalde de bank zelfs 6,9. De leeftijdsgroep van 35-44-jarigen beperkt zich dan weer tot een 6,1.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 27,0% van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 39,3% het bij eerder goed hield.
De afstand tot het kantoor kon 65,3% bekoren. En 61,3% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 72,7% neutraal of positief.
Digitaal
Voor het digitaal bankieren, stijgt de score tot 6,7. Mannen geven de bank een quotering van 6,8. Bij vrouwen haalt ze 6,5.
De beste score van 7,1 haalt Belfius in de leeftijdsgroep tussen 18 en 24 jaar. De minst goede met 6,4 in de kritische categorie 35 -44-jaar.
67,5% van de klanten roemde het gebruiksgemak van de digitale kanalen van de bank, 57,9% vond het productenaanbod online volledig en 70% toonde zich tevreden met de online veiligheid.
Beleggingsbank
Als beleggingsbank kreeg Belfius een score van 6,0. De beoordelingen liepen uiteen van 6,6 in de groep van de 18-24-jarigen tot 5,6 bij de 35- à 44-jarigen.
Voor de research en marktinformatie steekt 50,3% de duim omhoog. Voor het online platform doet 42,9% dat. En voor de kosten staat Belfius voor 30,0% aan de goede kant.
De klantendienst ten slotte wordt door 47,8% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, krijgt Belfius van zijn klanten maar een score van 5,7. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar houdt het op 5,4, de 18- tot 24-jarnigen geeft de bank een score van 6,6. Nederlandstaligen geven 5,9, Franstaligen 4,7.
Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2022
- Belfius start met maandsparen tegen 2,80%
- Belfius verhoogt gewaarborgde rente op Belfus Invest Capital Safe tot 2,50%
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.