Contact

ING was te streng voor haar kaarthouders

ING was te streng voor haar kaarthouders

ING was te streng voor klanten die een probleem hadden met hun betaalkaart. De bank heeft de bepalingen moeten aanpassen na een klacht van de consumentenorganisatie Test-Aankoop bij de rechtbank van Namen.

Volgens Test-Aankoop stonden in de algemene voorwaarden van ING maar liefst 16 clausules die onwettig of dubbelzinnig waren. Hiermee zou de bank zowel de wet betreffende de betalingsdiensten als de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming overschrijden. Na dagvaarding voor de Rechtbank van Koophandel te Namen en krijgt Test-Aankoop nu voor 12 van de 16 klachten gelijk van de rechter.

Zo moesten klanten bij diefstal van de kaart binnen de 24 uur een klacht indienen bij de autoriteiten, ook wanneer ze zich in het buitenland bevonden. Zo niet draaide de consument zelf op voor de gevolgen. De wet stelde nochtans dat dit ‘zo snel mogelijk’ moest gebeuren, en dus niet noodzakelijk binnen de 24 uur.

Een ander voorbeeld betreft fouten op rekeninguittreksels. Volgens de wet moeten klanten hiervan binnen uiterlijk 13 maanden na de transactiedatum aangifte doen bij hun bank, maar ING besloot dit zelf terug te dringen tot 4 maanden.

ING België heeft ondertussen al laten weten dat ze naar aanleiding van dit vonnis een aantal van haar bepalingen zal herzien.

Test-Aankoop trekt nu met deze uitspraak naar de Belgische bankenfederatie Febelfin en minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a). Volgens de consumentenorganisatie zijn er immers nog genoeg banken die bepaalde voorwaarden en bepalingen moeten bijsturen.

Andere tips over zichtrekeningen

Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen