Hoe tevreden waren klanten van ING in 2024 over hun bank?
ING zet haar remonte voort. De bank slaagt er jaar na jaar in om een hogere tevredenheid te krijgen van haar klanten, blijkt uit het jaarlijkse tevredenheidsonderzoek van Spaargids en Guide d’Épargne voert voor de toekenning van de Bank Awards.
Voor dat tevredenheidsonderzoek tekenden Spaargids.be en Guide-épargne.be van 13 tot 20 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen op, alsook van die op een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden er zich uitspreken over de banken waar ze klant waren. 40.354 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen en dus makkelijker konden vergelijken.
In 2022 gaven klanten van ING hun bank in dat onderzoek met 5,8/10 nog de laagste score van alle banken op. In 2023 zette de instelling een remonte in. Ze tilde haar score naar 6,2 en gaf de rode lantaarn door aan BNP Paribas Fortis. Dit jaar zette ze haar verbetering verder met een waardering van 6,6 en ging ze bij de netwerkbanken ook Deutsche Bank en Belfius voorbij.
Als een opsplitsing naar leeftijd wordt gemaakt, haalde ING zelfs een score van 7,8 in de leeftijdsgroep van 18- tot 24-jarigen. Naarmate de leeftijd van de klant toeneemt, daalde de waardering wel stelselmatig. De laagste score van 6,1 kwam uit de groep van 65-plussers.
Bij de Nederlandstaligen haalde ING een score van 6,3. Bij de Franstaligen was dit 7,1.
Wie alleen bij ING bankierde, gaf zijn bank een score van 7,8. Bij consumenten die bij meerdere financiële instellingen een rekening hadden en dus konden vergelijken, kreeg de instelling een 6,3.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet kreeg ING van haar klanten een 6,5/10. Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar haalde de bank zelfs 7,2. De 65+’ers beperkten zich dan weer tot een 5,9.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 37,2% van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 32,5% het bij eerder goed hield.
De afstand tot het kantoor kon 54,3% bekoren. 66,5% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 50,0% neutraal of positief.
Digitaal
Voor het digitaal bankieren, kwam de score uit op 6,9. Een mooie vooruitgang tegenover de 6,5 van vorig jaar en de 6,0 van 2022. Bij de 18-34-jarigen scoorde de bank zelfs 7,4. Bij de 65+’ers bleef dat beperkt tot 6,4.
61,7% vond het productenaanbod online volledig, 46,3% stak de duim omhoog voor het niet-bancaire aanbod en 75,2% toonde zich tevreden met de online veiligheid. 72,3% roemde het gebruiksgemak. Daarmee deed ING het voor al deze aspecten beter dan in 2023 en 2022.
Beleggingsbank
Als beleggingsbank kreeg ING een score van 6,4. Ook hier scoorde ze beter dan in 2023 en 2022, toen ze respectievelijk maar 5,9 en 5,3 haalde. De beoordelingen liepen uiteen van 7,3 in de groep van de 18-24-jarigen tot 5,9 bij de 65+’ers.
Voor de research en marktinformatie stak 57,2% de duim omhoog. Voor het online platform deed 57,7% dat. En voor de kosten stond ING voor 41,7% aan de goede kant. De klantendienst ten slotte werd door 52,3% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, krijgt ING van zijn klanten een score van 6,3. De leeftijdsgroep van 18 tot 24 gaf 6,9, de 55+’ers hielden het bij 5,9.
Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2024
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.