Lenen voor je auto of hem leasen: maak de goede keuze
Lenen voor een auto is goed ingeburgerd in ons land, maar ook leasing is aan een voorzichtige opmars bezig. Wat is nu het voordeligste?
Ook voor particulieren
Vroeger was leasing van auto’s uitsluitend gericht op bedrijven, maar de jongste jaren wordt de mogelijkheid ook meer en meer aangeboden aan particulieren.
Het principe van de leasing is eenvoudig. De leasingmaatschappij koopt het voertuig en verhuurt het voor een langere periode aan de gebruiker. Die betaalt daarvoor elke maand een vast bedrag. In dat bedrag zitten de afschrijving van de auto, de inschrijvingstaksen, de wegentaksen, de verzekeringen, de pechverhelping, het onderhoud, de vervanging van de banden,….. Alleen de brandstof moet de gebruiker nog zelf betalen.
Voordelen
De formule is dus ideaal voor jonge bestuurders. Ze hebben geen startkapitaal nodig: niet voor de aankoop van de wagen, niet voor de inschrijvingstaksen en niet voor de verzekering.
Bovendien genieten ze mee van de voordelen van de leasinggever. Door hun grote aankoopkracht staan de maatschappijen in een goede positie om betere voorwaarden te bedingen bij autoverkopers en verzekeraars.
De autoleasebedrijven kunnen dan ook uitpakken met scherpe voorbeelden. Zo zet Directlease momenteel een Peugeot 108 Active in de aanbieding voor 198 euro per maand en dat voor een contractperiode van 48 maanden. De voorwaarden zijn berekend op 10.000 km per jaar. Per meer gereden km moet extra 0,05 euro worden betaald.
Zelf kopen of via klassieke financiering
Het alternatief is het zelf kopen van de wagen. Momenteel kan hij worden gekocht in promotie voor 7.670 euro. Wie dat zou spreiden over vier jaar komt aan een bedrag van bijna 160 euro per maand. Over vijf jaar gespreid, wordt dat bijna 128 euro per maand. Reken daarbij de kosten voor de verzekering (sterk afhankelijk van de persoon en de woonplaats, maar ga uit van 25 euro per maand), wegenbelasting (omgerekend 9 euro per maand), onderhoud,…. En je zit vlug aan het bedrag van de leasing.
Beschik je zelf niet over de nodige financiering, dan kan je ook je toevlucht nemen tot een klassieke financiering. Momenteel biedt Beobank daarvoor het scherpste tarief. Wie 7.700 euro leent op 48 maanden, betaalt maandelijks 164,65 euro af. En dan moet je vervolgens nog uit eigen zak de autoverzekering, de wegentaks, het onderhoud en de wegentaks betalen.
Restwaarde
Hiermee stopt de vergelijking echter niet. Bij een private leasing keert de auto na de contractduur gewoon terug naar de leasingmaatschappij, die er eigenaar van is. De gebruiker ontvangt geen restwaarde. Aan de andere kant biedt het hem wel de mogelijkheid snel over te stappen naar een nieuw voertuig.
Ben je zelf eigenaar van je auto, dan heb je na vier of vijf jaar nog een restwaarde, al moet je vanaf dan misschien ook rekening houden met herstellingskosten. Dit hangt uiteraard erg af van auto tot auto.
Vervroegde ontbinding
Ten slotte moet je ook rekening houden met een eventuele vervroegde ontbinding. Wat als je na twee jaar een firmawagen krijgt? Een persoonlijk voertuig (zelf gefinancierd of met geleend geld gekocht) kan je dan verkopen. Bij een leasevoertuig kan dat niet want het is je eigendom niet. Je kan wel je contract verbreken, maar dan wel met een schadevergoeding. Zo betaal je bij Directlease nog de helft van de komende huurbedragen.
Slotsom: naast een klassieke financiering valt een private leasing zeker te overwegen, maar zoals aan elke formule zijn er voor- en nadelen.
- Banken kennen meer hypotheekleningen toe
- Hoe koopt u in vijf stappen een tweede verblijf in Spanje?
- Waarom zou u een herfinanciering van uw woonlening aanvragen?
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.