Hoe tevreden zijn klanten van ING over hun bank?
ING heeft nog veel werk aan de winkel. Van alle financiële instellingen die in een groot onderzoek door hun klanten werden beoordeeld, kreeg de bank de slechtste score.
Spaargids, Guide-épargne en het opiniepeilingsbureau iVox vroegen tussen 7 en 18 november de mening van bezoekers aan de eigen online platformen Spaargids.be en Guide-épargne.be, alsook op die van een aantal andere kantalen van DPG Media zoals hln.be en 7sur7.be. Ze konden zich uitspreken over de banken waar ze klant zijn. Bijna 31.000 mensen gingen erop in. Het ging zowel om mensen die klant waren bij één bank als bij mensen die rekeningen hadden bij meerdere financiële instellingen.
ING kreeg daarbij geen goed rapport. Haar klanten stuurden haar met een waarderingscijfer van 5,8/10 naar huis. Dat is het minst goede van alle banken die werden beoordeeld. Bij vrouwen (5,7) scoorde ze zelfs nog iets minder goed dan bij mannen (5,9). Bij Nederlandstaligen haalde ze wel 5,9, maar bij Franstaligen moest ze het stellen met 5,2.
Wel opvallend: indien een opsplitsing naar leeftijd wordt gemaakt, haalde ING een score van 6,6 in de leeftijdsgroep van 18- tot 24-jarigen. Het is wel de enige waarin ze de 6 overschreed. De laagste waardering van 5,6 komt uit de kritische groep van 35- tot 45-jarigen.
Toch nog een meevaller: bij klanten die maar 1 bank hadden, kreeg ING een quotering van 5,5. Bij consumenten die bij meerdere financiële instellingen een rekening hebben en dus konden vergelijken, was dat 5,8.
Kantorennet
Voor de werking van het kantorennet kreeg ING van haar klanten een 6,2/10. Bij de klantengroep tussen 18 en 24 jaar haalde de bank zelfs 7,2. De leeftijdsgroep van 55-64-jarigen beperkte zich dan weer tot een 5,9.
De expertise van het kantoorpersoneel werd door 23,8% van de klanten als erg goed beoordeeld, terwijl 45,9% het bij eerder goed hield.
De afstand tot het kantoor kon 58,6% bekoren. En 62,3% beoordeelde de klantgerichtheid in de communicatie positief. Tegenover de openingstijden stond 74,0% neutraal of positief.
Digitaal
Voor het digitaal bankieren, kwam de score ‘maar’ uit op 6,0. De bank was nochtans een van de eerste traditionele banken om zich volop aan te passen aan de verschuiving naar het digitale bankieren.
45,5% vond het productenaanbod online volledig, 27,4% stak de duim omhoog voor het niet-bancaire aanbod en 69% toonde zich tevreden met de online veiligheid.
Beleggingsbank
Als beleggingsbank kreeg Belfius maar een score van 5,3. De beoordelingen liepen uiteen van 6,2 in de groep van de 18-24-jarigen tot 5,0 bij de 45- à 54-jarigen.
Voor de research en marktinformatie stak 36,8,3% de duim omhoog. Voor het online platform deed 26,6% dat. En voor de kosten stond ING voor 22,8% aan de goede kant.
De klantendienst ten slotte werd door 34,9% positief beoordeeld.
Spaarbank
Als bank om te sparen, krijgt ING van zijn klanten maar een score van 5,2. De leeftijdsgroep van 35 tot 44 jaar hield het op 4,8, de 18- tot 24-jarnigen gaf de bank een score van 5,4. Nederlandstaligen gaven 5,6, Franstaligen 4,0.
Tip: Hier vindt u de algemene resultaten van de Bank Awards 2022
Log in om reacties to posten. Geen login? Registreer u hier.